Zarządcy infrastruktury kolejowej muszą nauczyć się inwestowania w sposób dopasowany do potrzeb i precyzyjny – powiedział w wystąpieniu otwierającym Kongres Infrastruktury Polskiej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Urzędnik jest spokojny o dostępność w najbliższym czasie funduszy, podkreśla jednak konieczność rozbudowy inwestycji kolejowych o elementy infrastruktury bezpieczeństwa.
Wiceminister rozpoczął od podkreślenia pozytywnych zmian na sieci PKP PLK. – Średnia prędkość na polskiej sieci kolejowej w ciągu dekady wzrosła z 87 do 105 km/h. Mimo licznych problemów mamy więc coraz lepszą infrastrukturę – zaznaczył.
Budowa nowych linii dopiero nabiera tempa
Sieć kolejowa jest jednak wciąż mniej rozwinięta od drogowej. – Większość dróg o wysokiej przepustowości jest już zrealizowana, a na kolei nadal wiele przed nami. Za kilka lat długość dróg ekspresowych przekroczy 6 tys. km, w ciągu następnych 10 lat na pewno osiągniemy docelowe 8200 km. Inwestycje kolejowe dopiero się rozpędzają – przypomniał Malepszak. Dotyczy to zwłaszcza szybkich połączeń między największymi metropoliami.
Rok obecny i następne lata powinny więc – według mówcy – być przeznaczone na dyskusję o precyzyjnym inwestowaniu. – Nie można powtórzyć błędów Hiszpanii. Publiczne pieniądze muszą być dobrze inwestowane. Nie jestem politykiem, więc muszę mówić prawdę – i nie będę mówił, że na wszystko będą pieniądze – zastrzegł.
Rozwijać sieć kolejową, ale gospodarnie
Środki z budżetu państwa oraz Unii Europejskiej zawsze będą ograniczone, trzeba więc wydawać w sposób gospodarny, zapewniający jak najlepszy stosunek efektów do kosztów. – Jestem spokojny o to, ze będziemy mieli pieniądze na dalszy rozwój infrastruktury – ale przed nami dyskusja o precyzyjnym, dopasowanym do potrzeb inwestowaniu. Perony na liniach obsługiwanych przez pojazdy 40-metrowe powinny mieć 100, a nie 200 m długości – podał przykład. Podobne zasady muszą dotyczyć sieci drogowej: nie wszędzie jest uzasadniona budowa dwupasmówek. – Potrzeba rzetelnych analiz i wyciągnięcia wniosków z doświadczeń innych – zwrócił uwagę wiceminister.
– Duże pieniądze na infrastrukturę muszą być realne: muszą pozwalać na ogłaszanie przetargów, które niedługo, oprócz szeregu inwestycji PKP PLK, obejmą już etap budowlany CPK – kontynuował. W zapowiadanych przez premiera Tuska 180 mld zł na inwestycje kolejowe 75 miliardów będą stanowiły właśnie środki na komponent kolejowy CPK. Kwota ta nie obejmuje natomiast wieloletniego programu utrzymaniowego, na który przeznaczono 49 mld zł. – Trzeba też wykorzystać 26 mld z KPO na infrastrukturę podwójnego przeznaczenia – stwierdził Malepszak.
Więcej schronów przy liniach kolejowych
Właśnie na szeroko rozumiane kwestie bezpieczeństwa należy zwrócić szczególną uwagę. Oprócz zagadnień z zakresu obronnymi (do niektórych obecnie realizowanych projektów będą dodawane schrony, również tam, gdzie projektowanie już zakończono) należą do nich systemy sterowania ruchem, a także dbałość o stan techniczny wybudowanej już infrastruktury. – Zwiększaniu bezpieczeństwa służy także technologia i nowoczesne systemy. To, co zbudujemy, trzeba później utrzymywać i zarządzać tym. GDDKiA zna już ten problem z doświadczenia, PLK też się budzą – zauważył wiceminister.
– Tematy związane z CPK nadal będą mocno rezonowały. Połączenie kolei konwencjonalnej i KDP w kolejnych latach będzie kluczowe. Jestem optymistą, chociaż umiarkowanym – zadeklarował Malepszak.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.